”CFM la 155 de ani” – Cazul Republicii Moldova nu este unic în spațiul ex-sovietic

Publicația Bloknot.md a dedicat un material de analiză cu ocazia a celor 155 de ani a căilor ferate din Republica Moldova. În articol se arată cât de importantă erau liniile ferate în perioada sovietică și ce a ajuns la moment.

Istoria transportului feroviar în Moldova datează din 1867, când a fost pus în funcțiune drumul Răzdelnai – Cuciurgan – Tiraspol, iar patru ani mai târziu, la 15 august 1871, primul tren a sosit la Chișinău”.

În perioada URSS s-a construit peste 1000 de km de linie feroviară în țară. Era punctul de legătură cu statele balcanice. Moscova-Sofia-București, direcțiile spre Rostov, Sankt – Peterburg, erau cele mai intense rute”

Totodată, exista un plan de electrificare a liniilor interne dar ideea a picat o dată cu destrămarea URSS-ului. 

Din 2007, volumul transportului de marfă pe căile ferate din Moscova a scăzut de 2 ori, transportul de pasageri – de 5 ori. În 2021, datoriile companiei au depășit 37 de milioane de euro, iar din 220 de locomotive, 98 au fost scoase la vânzare”.

„2010-2019 Perioada care a  dus întreprinderea practic la faliment.

Căile Ferate, o întreprindere strategică, a fost lipsită de active folosind diverse scheme. Acestea sunt achiziții de piese de schimb cu o profitabilitate de 41 la sută”. 

„Cazul Republicii Moldova nu este unic în spațiul ex-sovietic. Letonia este într-o situație similară. În 2021 întreprinderea care gestionează căile ferate a fost declarată faliment”

Dosar Media

Ai o noutate?