Pe 1 noiembrie vom merge la vot să ne alegem președintele. Acum, peste tot vedem, auzim lozinci electorale. Acestea dau impresia că peședintele e atotputernic. Cred că ar fi bine să facem puțină claritate. Să spunem ce poate să facă el odată ajuns în funcție. Ce mesaje electorale trebuie să evităm pentru că vor rămâne doar la nivel de promisiuni electorale.
Președintele nu este Dumnezeu, el nu are împuterniciri să schimbe tot în această țară
Președintele, fără susținerea unei majorități parlamentare și a unui guvern, nu poate să majoreze salariile, pensile sau să repare drumurile. Așa că, fiți atenți la mesajul pe care în aceste zile vi-l transmit cei care fac agitație electorală.
Haideți să trecem în revistă câteva detalii interesante despre cine poate fi președinte și ce atribuții are șeful statului.
Poate fi ales Președinte al Republicii Moldova cetățeanul care are 40 de ani împliniți. Dacă acesta a locuit sau locuiește permanent pe teritoriul Republicii Moldova nu mai puțin de 10 ani și vorbește limba de stat.
La începutul mandatului președintele ales depune și un jurământ. Important e să-l țină minte pe parcursul activității.
„Jur să-mi dăruiesc toată puterea și priceperea propășirii Republicii Moldova, să respect Constituția și legile țării, să apăr democrația, drepturile și libertățile fundamentale ale omului, suveranitatea, independența, unitatea și integritatea teritorială a Moldovei”.
Mandatul Președintelui Republicii Moldova durează 4 ani. Nici o persoană nu poate îndeplini funcția de Președinte al Republicii Moldova decât pentru cel mult două mandate consecutive.
Șeful statului se bucură de imunitate și nu poate fi tras la răspundere juridică pentru opiniile exprimate în exercitarea mandatului. Iată de ce, uneori președintele își permite să spună mai mult decât ar trebui. Mai puțin contează că îi poate jigni pe unii, el este mai relaxat, știe că în consecință nu va fi penalizat pentru asta.
Dacă funcția de Președinte al Republicii Moldova devine vacantă, interimatul este asigurat de Președintele Parlamentului sau de Primul-ministru. De exemplu: Dacă Igor Dodon este demis sau pleacă din funcție, interimatul va fi asigurat de Zinaida Greceanîi sau de Ion Chicu.
Propunerile economice ocupă un spațiu generos în programele electorale. Oare de ce?
Revenim acum la programele principalilor candidați care acum se luptă pentru fotoliul de președinte – un spațiu generos este acordat propunerilor economice: de la construirea drumurilor, repararea grădinițelor și spitalelor, la dezvoltarea de programe privind folosirea fondurilor europene. Prezidențiabilii vorbesc despre nevoia de infrastructură rutieră. Cred că este util să facem o clasificare a atribuţiilor prezidenţiale după criteriul conţinutului acestora. Așa vă veți da seama că nu tot ce spun în campanie electorală, vor putea și realiza ulterior.
- Președintele are atribuții privind legiferarea, el promulgă legile, de asemenea poate adresa mesaje Parlamentului cu privire la principalele probleme ale naţiunii
- Preşedintele poate să dizolve Parlamentul, să desemneze un candidat pentru funcţia de prim-ministru; să numească guvernul în baza votului de incredere acordat de Parlament;
- Preşedintele este comandant suprem al forţelor armate; el poate declara, cu aprobarea prealabilă a Parlamentului, mobilizarea parţială sau generală; în caz de agresiune armată, şeful statului ia măsurile necesare pentru respingerea agresiunii, declară stare de război şi le aduce neîntârziat la cunoştinţa Parlamentului.
- Politica externă este domeniul în care Preşedintele Republicii Moldova se bucură de cele mai vaste împuterniciri. Astfel, şeful statului ia parte la negocieri, poartă tratative, încheie tratate internaţionale în numele Republicii Moldova, acreditează şi recheamă reprezentanţi diplomatici.
- Președintele poate conferi decoraţii şi titluri de onoare; poate acorda grade militare supreme, poate soluționa problema cetaţeniei, acordă ranguri diplomatice;
Președintele nu are atribuții în domeniul economic
Așa că, majoritatea promisiunilor făcute în programele electorale sunt mai mult de ochii lumii. Ele seamănă cu unele de guvernare. Mai cu seamă că președintele nu are atribuții în domeniul economic. Întrebare: de ce acești candidați nu-și încercă puterile pentru funcția de premier?
Singurele pârghii ale președintelui în domeniul economic țin de posibilitatea de a promulga legi sau de a le reîntoarce în Parlament. Viziunea economică a șefului statului poate fi însă pusă în aplicare doar dacă are spijinul unei majorități în Parlament și un Guvern care să îl susțină.
Ce poate face de fapt președintele în materie de economie
Dacă ne uităm în Constituția Republicii Moldova, vom vedea că președintele, în afară de a consulta Parlamentul și Guvernul, nu are niciun fel de altă atribuție prin care poată să intervină în domeniul economic, iar o consultare nu înseamnă nimic. Însă e bine ca societatea să cunoască poziția președintelui în problemele economice. Deși el trebuie să asigure funcționarea statului, nu a economiei. El nu se ocupă de administrarea, asta e treaba executivului.
Sper că v-a fost utilă informația. Găsiți pe site-ul președinției detalii despre toate atribuțiile președintele Republicii Moldova. Zic să le citiți dacă încă nu ați făcut-o și veți fi mai atenți la promisiunile electorale ce vi se fac.