Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, este obligată să dizolve Parlamentul, în condițiile în care procedura de învestire a cabinetului de miniștri în frunte cu Igor Grosu a eșuat, de această părere este expertul constituționalist Teodor Cîrnaț.
Potrivit lui, în condițiile în care două tentative de învestire a Guvernului au eșuat și s-au întrunit și prevederile articolului 85 al Constituției, privind cele trei luni fără un Guvern în funcție și eșuarea a cel puțin două tentative de învestire a unui Executiv în 45 de zile, atunci există toate motivele de a fi dizolvat Parlamentul.
„Maia Sandu va chema fracțiunile la consultări și le va spune că au eșuat două tentative de învestire a unui Guvern (…). Astfel se întrunesc condițiile formale ca președintele să se adreseze la Curtea Constituțională pentru a cere acel aviz privind întrunirea condițiilor de dizolvare a Parlamentului. Dacă au expirat aceste 3 luni de zile, președintele Republicii Moldova este obligat să dizolve Parlamentul pentru a pune capăt acestei crize”, a declarat Cîrnaț, potrivit jurnal.md.
În ce privește adresarea socialiștilor la Curtea Constituțională, privind declararea neconstituționalității a primului decret de desemnare a Nataliei Gavriliță la funcția de premier, Cîrnaț califică acest gest drept unul ”disperat” din PSRM și fără șanse de reușită.
Tentativa de învestire a Guvernului Grosu s-a soldat cu eșec după ce fracțiunile PSRM și ȘOR au boicotat ședința Parlamentului în cadrul căreia urma să fie prezentat cabinetul de miniștri și dezbătut programul de guvernare. În consecință, subiectul învestirii Guvernului a fost epuizat din cauza lipsei de cvorum.
”Lipsa de cvorum s-a asigura prin acțiuni distructive ale fracțiunii PSRM. Este o acțiune premeditată de a bloca activitatea Parlamentului, inclusiv învestirea Guvernului. CCM a declarat decretul președintelui țării prin care l-a . intervine sancțiunea, adică dizolvarea Parlamentului. Este o acțiune are se încadrează și în prevederile codului penal, ceea ce s-a întâmplat astăzi în Plen. Dacă deputații nu revin în Parlament, să asculte programul de guvernare, ulterior să se decidă dacă oferă sau nu vot de încredere, atunci se consideră că a două tentativă de învestitură a avut loc, dar a eșuat”, spune doctorul în drept Alexandru Arseni, unul din autorii Constituției.