După ce Comisia Națională pentru Situații Excepționale și Sănătate Publică a impus restricțiile privind limitarea numărului de pasageri cu 50% față de numărul de banchete din salonul autobuzului, transportatorii amenință cu proteste.
Asociația Operatorilor și Transportatorilor Auto își exprimă dezacordul față de ”lipsa unei coerențe în activitatea CNESP și ingrijorarea față de consecințele pe care le poate provoca această hotărâre asupra ramurii de transport rutier”.
”Hotărârea CNESP din 14.02.2021 a fost adoptată în confortul căldurii din cabinetele proaspăt reparate, de către persoanele care au la cheremul său șoferi achitați din bani publici și unități de transport de serviciu procurate pe timp de pandemie”, se arată în declarația APOTA.
APOTA menționează că, ”autoritățile și în special CNESP sânt rupte de viața de zi cu zi din Republica Moldova și nu doresc să observe că deciziile/hotărârile adoptate de ei nu conțin soluții, dar creează probleme noi, pe lângă cele create de pandemie, mai adaugă transportatorii”.
”După prima amendă aplicată transportatorilor pentru neexecutarea Hotărârii din 14.02.2021, este foarte probabil că va fi anunțată data protestului transportatorilor în fața Guvernului și sistarea totală a rutelor regulate. Pentru a evita nemulțumirile sociale, protestele, sistările rutelor, Vă îndemnăm să revizuiți restricțiile impuse transportatorilor prin Hotărârea CNESP din 14.02.2021”, adaugă transportatorii.
Restricțiile impuse transportului public pot avea sens atunci când persoanelor care se deplasează la/de la locul de muncă, le este oferită o alternativă sustenabilă și accesibilă. Iar de facto, această alternativă a devenit transportul ilegal de persoane, care a luat o amploare mare pe timp de pandemie, susține APOTA.
”Aceste restricții au dus la aplicarea unor amenzi exagerate pentru transportatorii privați din mun. Chișinău și la dispariția acestora, în timp ce troleibuzele proprietate municipală sânt arhipline, fără a fi sancționate în modul similar cum au fost sancționați cei privați. Hotărârea CNESP din 14.02.2021 pune în pericol existența ramurii transportului rutier de pasageri și este capabilă de a duce la stoparea activității pe multe rute regulate, care nu-și vor putea relua activitățile după anularea restricțiilor”, menționează președintele APOTA, Oleg Alexa.
Din acest motiv, transportatorii nu pot să nu reacționeze împotriva acestei Hotărâri. Vom acționa solidar și în mod colectiv pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
Recent BNS a publicat datele din care rezultă că în anul 2020 fluxul de pasageri s-a înjumătățit față de 2019.
În anul 2020 pe perioada stării de urgență declarată de Parlamentul Republicii Moldova, ca rezultat al scăderii bruște a fluxului de pasageri, au fost sistate mai mult de 90% din numărul curselor de pasageri.
După expirarea stării de urgență și până în prezent, din cauza consecințelor pe care le-a provocat starea de urgență și situația epidemiologică nu au putut fi restabilite peste 15% din cursele regulate naționale și peste 70% din cursele internaționale.