Opoziția va ataca la Curtea Constituțională Starea de Urgență? Nagacevschi reclamă încălcări grave din partea CSE
Parlamentul a aprobat, vineri, 22 octombrie, Hotărârea privind declararea stării de urgență pe întreg teritoriul țării, în perioada 22 octombrie – 20 noiembrie. Pentru instituirea stării de urgență au votat 55 de deputați.
Propunerea a venit din partea Guvernului în contextul existenței riscului de întrerupere/limitare a aprovizionării cu gaze naturale a Republicii Moldova. Prin urmare, Hotărârea are drept scop stabilirea măsurilor necesare întru asigurarea securității aprovizionării cu gaze naturale și energie electrică a țării.
În data de 22 octombrie, a fost aprobată prima dispoziție a Comisiei Situații Excepționale, în contextul crizei gazelor și declarării stării de urgență, iar fostul ministru al Justiției, Fadei Nagacevschi, reclamă încălcări.
Printre punctele aprobate de CNESP este și prevederea care presupune ca: ”Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (3) din Legea finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale nr. 181/2014, se MODIFICĂ legea bugetului de stat pentru anul 2021 nr. 258/2020, în scopul alocării mijloacelor pentru majorarea capitalului social al Societății pe Acțiuni „Energocom”, în sumă de până la 1700000,0 mii de lei din contul modificării soldurilor de mijloace bănești la conturile bugetului de stat”
Astfel, Fadei Nagacevschi menționează că, potrivit Hotărârii Curții Constituționale din 23.06.2020, CSE nu are dreptul să modifice legi, ”respectiv, nu este clar cum, în ce temei CSE a decis modificarea Legii bugetului așa cum e scris în dispoziție sau e vorba de o redacție nereușită”.
În Hotărârrea Curții Constituționale din 23.06.2020 scrie că: ” În primul rând, Curtea reține că autoritățile responsabile de gestionarea stării de urgență, prin natura lor, fac parte din puterea executivă. Astfel, chiar dacă legislatorul a utilizat formulări flexibile la descrierea măsurilor care pot fi dispuse de către aceste autorități, Curtea reține că acestea nu pot depăși domeniul de competență al executivului, deoarece singurele competențe pe care le dețin de la Parlament sunt executive. Textele de lege contestate nu conțin prevederi care ar permite acestor autorități să preia din atribuțiile puterii legislative, i.e. să adopte, să modifice sau să abroge legi.”
La rândul său, deputatul socialist Vasile Bolea a declarat că nu înțelege necesitatea instituirii stării de urgență.
”Instituirea stării de urgență n-o să vă permită să faceți ce doriți cu banul public. Banii pe care vreți să-i alocați Energocom, tot aici trebuie să veniți cu rectificarea bugetului sau prin asumare de răspundere și ajungem tot la finele săptămânii viitoare, de aceea nu înțeleg care e sensul stării de urgență”, a spus Bolea.
Analistul politic, Roman Miheș este de părere că opoziția ar putea ataca la Curtea Constituțională instituirea stării de urgență de către Parlament.
Premierul Natalia Gavrilița explică de ce a fost nevoie de instituirea Stării de Urgență în Moldova și ce va putea să facă Comisia Națională Extraordinară pentru Situații Excepționale.
”Vom începe cu volume mici pentru a asigura presiunea în țeavă. Este pentru prima dată când Republica Moldova accesează gaz din surse alternative. Este un lucru bun pentru securitatea energetică a țării. CNSEP va putea aloca surse financiare pentru achiziția gazelor naturale, va stabili anumite reguli pentru gestionarea sistemului. Vom avea informații în timp real despre ce se întâmplă în sistem. Sunt atribuții care permit CNESP să acționeze prompt”, declară premierul.
Totodată, Natalia Gavrilița a declarat în cadrul unei emisiuni de la postul public de televiziune că cetățenii nu vor simți anumite incomodități pentru cetățeni.
”Cetățeanul simplu nu va simți această stare de urgență. Dimpotrivă, această stare de urgență are menirea de a excludă scenariile ca cetățenii să resimtă o criză de gaze. Alegerile locale vor avea loc, ceea ce nu este adevărat”, declară Gavrilița.
Potrivit prim-ministrului, Natalia Gavrilița, instituirea stării de urgență este o soluție tehnică ce va permite achiziționarea volumului necesar de gaze naturale din surse alternative în regim de urgență.
Conform documentului, pe perioada stării de urgență Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova va emite dispoziții în vederea punerii în executare a următoarelor măsuri:
1) instituirea unui regim special de procurare a gazelor naturale în regim rapid
2) alocarea mijloacelor financiare pentru asigurarea procurării volumelor necesare de gaze naturale;
3) adoptarea deciziilor necesare în scopul asigurării unor acțiuni rapide de asigurare cu gaze naturale, inclusiv prin derogare de la prevederile normative;
4) dispunerea, la necesitate, a raționalizării consumului de gaze naturale și de alte resurse energetice;
5) adoptarea deciziilor de împuternicire a furnizorilor și distribuitorilor să acționeze în scopul procurării, transportării și distribuției gazelor naturale pe întreg teritoriul țării;
6) coordonarea activității mijloacelor de informare în masă privind: informarea populației despre cauzele și proporțiile situației excepționale, despre măsurile întreprinse pentru prevenirea pericolului, lichidarea urmărilor acestei situații și protecția populației; familiarizarea populației cu regulile de comportare în timpul situației excepționale; introducerea unor reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicații;
7) instituirea de instrumente rapide de colectare a plăților de la consumatori pentru gazele naturale folosite;
8) efectuarea altor acțiuni necesare în vederea prevenirii, diminuării și lichidării consecințelor insuficienței de gaze naturale care a provocat starea de urgență.
Totodată, Hotărârea nu va afecta desfășurarea alegerilor locale noi pentru funcția de primar din 21 noiembrie.
Potrivit Vicepreședintelui Parlamentului, Mihail Popșoi, prin declararea stării de urgență Legislativul oferă Executivului toate pârghiile necesare pentru a avea capacitatea de a reacționa prompt și profesionist în fața situației actuale.