Foto:facebook/Ministerul Educației

La școală pe timp de pandemie: mărturiile părinților și învățătorilor

Ministerul Educației a încercat să creeze condiții necesare pentru desfășurarea orelor în perioada pandemiei. Le-a oferit instituțiilor de învățământ posibilitatea de a alege între orele exclusiv online și un program mixt. Cel din urmă presupune atât ore online, cât și lecții în sălile de curs. Redacția noastră a încercat să afle ce cred, pe de o parte, părinții și, de cealaltă parte, învățătorii, despre modul în care se desfășoară acum procesul educațional.

Natalia Dragoș are un pici care a pășit anul acesta pentru prima dată pragul școlii. Ea a declarat pentru Dosar Media că, după părerea ei ”pandemia le-a furat, în primul rând, emoțiile ce ar fi trebuit să le aibă atât, părinții, cât și copiii”.

Mariana este din Chișinău, e mama unei fetițe, care anul acesta a mers pentru prima dată la școală. Ea spune că e dificilă perioada de acomodare la școală. Copiii timp de mai multe luni nu au frecventat grădinița, nu au interacționat unii cu alții. Ei nici nu au înțeles ce au finalizat și iată că deja pășesc pe alt tarâm al cunoștințelor. Plus la toate, autoizolarea serioasă din perioada martie – mai și informațiile despre Covid-19 au făcut ca copilașii să fie mai reținuți și mai îndepărtați față de colegi.

Mariana_Valentina

Mariana a ținut să ne povestească și un caz real. O întâmplare tristă, dar care ne face să înțelegem că deja și copii conștientizează pericolul infectării și necesitatea de a respecta distanța socială.

Două fetițe, care au fost colege la grădiniță, s-au reîntâlnit la școală. Acum fac parte din aceeași clasă. Una dintre fetițe a alergat bucuroasă, cu brațele deschise spre cealaltă să o cuprindă. Cealaltă a încrucișat brațele și a zis ca nu e voie din cauza coronavirusului…Îmi închipui ce impact au avut mașinile de poliție, vocea gravă din troleibuz și magazine care anunța și anunță în continuare despre pericolul sporit de infectare cu coronavirus. Pentru noi maturii a fost ca o sursa de informare pentru început, iar după, o normalitate. Pentru copii, aceasta informație are un impact puternic.

Potrivit ei, în școala unde-i învață fetița, copiii poartă masca pe coridoare, până la întrarea în clasă și când pleacă la micul dejun. Copilul din clasa întâi trebuie să aibă câte o mască nouă la fiecare recreație. Au două pauze la care li se permite să se ridice din bancă, la prima iau micul dejun și la a doua pleacă la WC. Respectiv, ei nu reușesc să comunice între ei, să se joace, să lege prietenii noi, nu li se permite să se deplaseze prin clasă.

Diana Bivol din satul Țipala, raionul Ialoveni, este mama a două fete, ambele eleve. Ea este de părere că fiecare părinte trebuie să decidă cum să învețe copilul său, online sau să meargă la școală.

Copiii trec destul de bine peste virus, cu mici excepții, dar eu consider că fiecare părinte e în drept sa aleagă în ce mod să învețe copilul. Să se creeze program online pentru cei care nu vor prezența fizica la ore. Ceilalți să fie încadrați normal în procesul de învățământ.

Aliona Cocu este învățătoare pentru clasele primare, ea declarat pentru Dosar Media că învățătorii claselor întâi, la început, au simțit cumva frică față de învățământul online, dar înstituția în care predă a ales modelul învățământului în două ture și se descurcă destul de bine.

”Acest lucru ne permite sa facem toate lecțiile conform orarului, dar cu jumatate de clasă. Fiecare copil stă singur în bancă. Acest lucru, după parerea mea, i-a motivat pe elevi să fie mai atenți, mai responsabili. I-a făcut să-și păstreze curat locul de lucru. Se respectă cu strictețe și igiena. Copiii iși spală des mâinile, le dezinfectează, pastrează distanța socială” spune Aliona Cocu.

Învățătoarea ne-a mărturisit că în clasa întâi trebuie să interacționezi mult cu copiii. E nevoie să te apropii de ei, să-i ajuți când scriu ceva mai complicat.

De obicei în clasa întâi trebuia să ne deplasăm foarte mult printre bănci. Mai ales atunci când îi invățăm unele elemente sau litere mai compicate. Acum le-am spus că ei trebuie să fie atenți, să aibă încredere în ei.. Le-am explicat că nu trebuie să împrumute nimic de la colegi.  Asta îi motivează să nu uite nimic acasă

Aliona Cocu a precizat că și părinții sunt cooperanți. Deși la început erau speriați, acum s-au adaptat graficului. Ne-a spus că încearcă să-i captiveze pe copii prin diverse jocuri. Folosește calculatorul, televizorul pentru a realiza lecții interesante.

”Cel mai complicat este să petrecem lecțiile cu mască. La inceput copiii nu erau obișnuiti, mă întrebau de ce poartă masca toata ziua. Chiar daca mă apropii de copil (ni se permite învațătorilor clasei intâi, dar rar) dezinfectez mainile. Ne obișnuim să petrecem altfel și lectiile de educatie fizică: fară inventar sportiv și respectând distanța. Acum este cald, ieșim la pauză afară. Mai complicat va fi când se va răci timpul”, a declarat Aliona Cocu pentru Dosar Media.

Mulți dintre copii care anul acesta trebuiau să facă cunoștință cu școala aici, acasă, au mers în instituțiile de învățământ de peste hotarele țării. Expertul economic, Veaceslav Ioniță atrage atenția asupra unor date statistice care indică asupra faptului că peste patru mii de copii moldoveni au mers în clasa întâi, dar nu în Moldova.

Este un subiect la care vom reveni într-un alt articol pe care-l veți putea citi pe dosarmedia.md

Cristina Bumbu

Ai o noutate?