Doi îngeri păzitori pot avea oamenii – iată explicația teologilor creștini

Cine sunt îngerii păzitori, câți îngeri pot avea oamenii – iată explicația teologilor creștini

Orice om, indiferent de faptul dacă este ateu sau o persoană religioasă, are un înger păzitor, care-l ocrotește începând cu stadiul de embrion uman – aceasta este opinia teologilor creștini. Dumnezeu îi iubește pe toți oamenii, toți sunt copiii Lui și fiecăruia îi trimite un asemenea apărător puternic și nevazut.     

Potrivit explicației teologilor creștini, încă din momentul concepţiei, fiecare om primește de la Dumnezeu un înger păzitor. La Botez, Dumnezeu îi trimite creștinului un al doilea înger păzitor.

Acești doi îngeri îl ajuta pe om pe parcursul întregii vieți, îi ridică rugăciunile către Dumnezeu și îi dau gândul cel bun, în acord cu Voia și Îndrumarea Divină. La ieșirea sufletului din trup, acești doi îngeri îl ajută pe om să se desprindă de planul terestru și să intre în lumea cealaltă, în Veșnicie.

Cunoscutul preot rus Dmitri Smirnov, care a trecut în Veșnicie anul trecut, a vorbit despre cei doi îngeri păzitori ai creștinului în cadrul unei emisiuni tv, răspunzându-i unui telespectator la întrebarea „Cine ne păzește până la Botez?”.

Răspunsul preotului despre cei doi îngeri păzitori se bazează pe revelațiile avute de monahi cu viață îmbunătățită, dar și pe relatările din pragul morții sau de după moartea clinică ale unor mireni.

Teologul ortodox francez Jean Claude Larchet scrie într-o carte a sa că omul are un înger păzitor și un înger „psiho-pomp”, „psihagog”, un „înger care te întâmpină pe pragul morții”. Deducem că astfel este numit în unele surse îngerul păzitor primit de om în momentul concepției. El ne ajută să intrăm în viața pământească, apoi să plecăm din ea.

În clipa morții pot veni mulți îngeri, dar îngerul „psiho-pomp” și îngerul păzitor nu lipsesc niciodată, menționează teologul.

Apariția a doi îngeri la finalul vieții este menționată în multe texte, înclusiv în „Viața Sfântului Salvius”, scrisă de Sfântul Grigorie de Tours. Și în istoria despre Sfânta Teodora, pe care o aflăm din „Viața Sfântului Vasile cel Nou”.

Îngerii se deosebesc unii de alții prin luminare și prin rang

Îngerii au fost creați de Dumnezeu înaintea omului. „Dumnezeu a creat mai întâi lumea nevăzută, apoi lumea văzută și omul, ființă alcătuită atât din elemente văzute, cât și nevăzute”, se spune în „Dogmatica” scrisă de  Sfântul Ioan Damaschin (676 – 749).

Dumnezeu „este făcătorul și creatorul îngerilor; El i-a adus de la neexistență la existență și i-a zidit după propriul Lui chip, o natură necorporală, un fel de duh și de foc imaterial, după cum spune dumnezeiescul David.

„Cel care face pe îngerii Lui duhuri și pe slugile Lui pară de foc” (Psalmi CIII, 5; Evrei I, 7.). Prin aceste cuvinte arată că ei sunt ușori, arzători, calzi, străbătători, grabnici spre dorul de Dumnezeu și slujirea Lui, îndreptați spre cele de sus și liberi de orice gând material”, potrivit Sf. Ioan Damaschin. Sfântul ne învață în continuare că îngerii „nu au nevoie de limbă și de auz, ci transmit unii altora propriile lor gânduri și hotărâri fără să rostească cuvânt.

(…) Îngerii sunt circumscriși, căci atunci când sunt în cer nu sunt pe pământ și când sunt trimiși de Dumnezeu pe pământ nu rămân și în cer. (…) Ei au din afară sfințenia ființei lor, de la Duhul. Au, prin harul dumnezeiesc, darul profeției. (…) Se deosebesc unii de alții prin luminare și prin rang. (…) Îngerii sunt puternici și gata spre a îndeplini voința divină. (…)

Îngerii păzesc părțile pământului

Sunt înainte stătătorii neamurilor și ai locurilor, după cum au fost orânduiți de creator. (…) Ne conduc și ne ajută în lucrurile noastre. (…) Ei sunt superiori nouă și stau totdeauna împrejurul lui Dumnezeu. (…) Ei se înclină greu spre rău, dar nu sunt neînclinați (n.n.: este vorba despre îngerii căzuți). Acum, însă, au ajuns neînclinați, nu din pricina firii lor, ci prin har și prin stăruință în unicul bine. (…) Văd pe Dumnezeu atât cât le este cu putință și aceasta este hrana lor. (…) Locuiesc în cer și au un singur lucru de făcut: să laude pe Dumnezeu și să slujească voinței lui dumnezeiești. (…) Îngerii, fiind creaturi, nu sunt creatori. ”.

Sf. Ioan Damaschin spune că „îngerii sunt circumscriși, căci atunci când sunt în cer nu sunt pe pământ și când sunt trimiși de Dumnezeu pe pământ nu rămân și în cer. Nu sunt limitați de pereți, de uși, de încuietori și de peceți, căci sunt nelimitați. Eu spun nelimitați. Cu toate acestea, ei nu apar așa cum sunt celor vrednici, cărora Dumnzeu va voi ca ei să se arate. Ci sub o formă oarecare, în așa fel încât să-i poata vedea aceia cărora li se arată. Nelimitat însă, prin fire și în sensul propriu al cuvântului. Este numai cel nezidit, căci toată zidirea este limitată de Dumnezeu, care a zidit-o.”.

Îngerii, mai scrie sfântul, „se deosebesc însă unii de alții prin luminare și prin rang. Fie că au rangul potrivit gradului de luminare, fie că participă luminării potrivit rangului în care sunt; ei se luminează reciproc potrivit superiorității rangului sau firii”.

Îngerii „care sunt mai sus împărtășesc celor mai de jos luminarea și cunoștința”, „sunt puternici și gata spre a îndeplini voința divină”.

Îngerii iau forma pe care le-o poruncește Dumnezeu

Îngerii „păzesc părțile pământului. Sunt înainte stătătorii neamurilor și ai locurilor, după cum au fost orânduiți de creator. Ne conduc și ne ajută în lucrurile noastre. Negreșit, potrivit voinței și poruncii dumnzeiești, ei sunt superiori nouă și stau totdeauna împrejurul lui Dumnezeu. Ei se înclină greu spre rău, dar nu sunt neînclinați. Acum, însă, au ajuns neînclinați, nu din pricina firii lor, ci prin har și prin stăruință în unicul bine. Văd pe Dumnezeu atât cât le este cu putință și aceasta este hrana lor”, mai citim în lucrarea aceluiași autor.

Îngerii sunt mai presus de noi, oamenii, „pentru ca sunt necorporali și liberi de orice pasiune trupească; cu toate acestea nu sunt impasibili, căci numai Dumnezeirea este impasibilă”, „iau forma pe care le-ar porunci-o Stăpânul Dumnezeu și astfel se arată oamenilor și le revelează tainele dumnezeiești”, aflăm de la Sfântul Ioan Damaschin.

Marele teolog, Sfântul Dionisie Areopagitul spunea că Sfânta Scriptură ne indică existența a 9 cete (coruri) îngerești. Potrivit lui, cea dintâi ceată este aceea care se află totdeauna lângă Dumnezeu – ceata Serafimilor cu șase aripi, a Heruvimilor cu mulți ochi și a Tronurilor celor prea sfinte. A doua ceată este ceata Domniilor, a Puterilor și a Stăpânirilor. A treia ceată este cea a Începătoriilor, a Arhanghelilor și a Îngerilor.

Cei 7 arhangheli – semnificația numelor

Numele celor 7 arhangheli sunt: Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil, Salatiil, Gudiil şi Varahiil.

Potrivit Sfântului Dionisie Areopagitul arhanghelii sunt „învăţători cereşti”, care-i învaţă pe oameni cum să-și rânduiască viaţa după voia lui Dumnezeu, pentru că ei cunosc ce-l poate  aştepta pe un anumit om pe diferitele căi ale vieţii.

Mihail se tâlcuieşte „puterea lui Dumnezeu” sau „cine este ca Dumnezeu?”, cu semnul întrebării. Mihail este voievodul oştilor cereşti şi cel dintâi din ceata Sfinţilor Arhangheli. El poartă sabie de foc şi are slujba de a păzi legea lui Dumnezeu şi de a birui puterea vrăjmaşilor. Sfântul Arhanghel Mihail este cel care s-a luptat cu îngerii răi. După ce satana a căzut din cer, Dumnezeu l-a rânduit căpetenia îngerilor buni.

Gavriil, ce se tâlcuieşte „bărbat-Dumnezeu”, este arhanghelul bunelor vestiri de bucurie, care are misiunea de a vesti oamenilor tainele cele mari dumnezeieşti. El nu mai poartă sabie de foc, ci crin de neîntinată bucurie. Sfântul Arhanghel Gavriil a binevestit Naşterea Domnului şi a Sfântului Ioan Botezătorul, a tâlcuit proorocului Daniel viziunile, a vestit naşterea Fecioarei Maria şi a hrănit-o pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu în Sfânta Sfintelor.

Se presupune că tot el a prăvălit piatra de la mormântul Mântuitorului vestind Învierea Domnului femeilor mironosiţe.

Rafail, al treilea arhanghel, este tămăduitor al neputinţelor omeneşti.

Uriil este luminător al celor întunecaţi.

Salatiil este rugător fierbinte pentru neamul omenesc.

Gudiil este slăvitor al lui Dumnezeu şi întăritor al celor ce se nevoiesc la fapte bune.

Varahiil, ultimul arhanghel, este aducător de binecuvîntare dumnezeiască pe pământ.

Soborul Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil şi al tuturor cetelor îngereşti este sărbătorit la 8 noiembrie în Biserica Ortodoxă Română (stil nou) şi la 21 noiembrie în Biserica Ortodoxă din Moldova (stil vechi).

Eleonora Lisnic

Ai o noutate?