Cel mai mare pod nou care urmează să fie construit peste Prut va fi cel care va lega orașul Ungheni din Republica Moldova cu localitatea Ungheni din România, tot el asigurând conexiunea Republicii Moldova cu viitoarea autostradă A8 din România, care va conecta orașul Târgu Mureș cu Iași și Ungheni.
Autoritățile din România au publicat mai multe informații și imagini, în special despre podul de la Ungheni, iar astfel putem vedea cum va arăta noul pod de autostradă peste Prut. Acest pod va avea lățimea necesară pentru două benzi de circulație pe fiecare sens, deși e probabil ca marcajele să direcționeze circulația pe o singură bandă între cele două puncte de control al frontierei. În perspectivă, însă, dacă se va opera în regim de punct comun de control, circulația pe pod ar putea fi fluidizată prin două benzi concomitent.
Iar într-o perspectivă mai îndelungată, în care ambele țări ar fi parte a aceluiași spațiu european și Schengen, atunci punctele de frontieră ar putea deveni pur simbolice, fiind însoțite doar de indicatoare rutiere, la fel cum se întâmplă între alte state din zona Schengen.
Podul e unul care va beneficia de întreaga infrastructură auxiliară a unui pod de autostradă, de la separare pe sensuri și bariere, până la iluminare modernă și un strat asfaltic civilizat.
Republica Moldova și România nu au în prezent un pod rutier la Ungheni, ci doar unul feroviar, construit încă de marele inginer francez Eiffel. Traficul rutier, însă, face până în prezent o ocolire până la vama Sculeni. Distanța actuală a traseului rutier din Ungheni până în Iași e de circa 47 km, scrie piataauto.md.
Întrucât noul pod ar urma să conecteze localitățile cu același nume Ungheni de pe ambele maluri ale Prutului, cel mai probabil localizarea lui va fi alăturată de podul feroviar actual, urmând a fi construit și un drum mai lat de conexiune cu traseul E58 Ungheni-Chișinău. Ar fi vorba de un drum de doar câteva sute de metri, însă, întrucât în acest punct traseul trece foarte aproape de Prut.
Astfel, odată cu noul pod, distanța de la Ungheni la Iași ar fi de circa 22 km, chiar fără a lua în calcul traseul mai direct al viitoare autostrăzi A8. Și, dacă în prezent drumul din Chișinău spre Iași, prin Ungheni și vama Sculeni, are 151 de km, după construcția podului ar constitui 133-135 km, ceea ce ar putea reduce timpul de deplasare de la 2,5-3,0 ore până la 2 ore.
În regim de autostradă, firește, lucrurile ar fi și mai rapide. Marele avantaj al construcției autostrăzii A8, în forma sa menționată acum, e că cei din Iași și din Republica Moldova ar fi astfel conectați la rețeaua de autostrăzi europene. Dacă ar exista autostrada A8 de la Ungheni la Târgu Mureș, ea ar însemna că toată România ar putea fi traversată de la est la vest și invers pe autostrăzi. De la Târgu Mureș se va putea merge pe autostradă până la Turda, iar de acolo fie spre Cluj, Zalău și Oradea, fie spre Alba Iulia, Deva, Timișoara și Arad, după cum indică harta de mai jos, publicată în 2021, cu proiectul rețelei de autostrăzi din România. Iar asta, ar însemna o traversare a României în 5-6 ore, nu în 11-13 ore și mai mult cum se întâmplă în prezent.