Tarifele pentru unele servicii cu privire la perfectarea mai multor acte au fost modificate. De la 1 iulie, Agenția Servicii Publice (ASP) va aplica noi tarife pentru unele servicii de eliberare a certificatelor de stare civilă și a documentelor de identitate. În același timp, gratuitatea unor astfel de servicii a fost anulată, cum ar fi și cazul înregistrării căsătoriei.
Directorul Agenției Servicii Publice, Vladislav Zara a venit cu câteva precizări într-un briefing de presă unde a oferit date și cifre concrete referitor la tarifele la serviciile prestate, creditele instituției, dar și procedura de licitație pentru procurarea blanchetelor de pașapoarte, certificate de înmatriculare, permise de conducere.
În cadrul ASP s-au fuzionat 5 entități cu diferite servicii și tarife (Î.S. „Centrul Resurselor Informaţionale de Stat „Registru”, Î.S. „Camera Înregistrării de Stat”, Î.S. „Cadastru”, Serviciul Stare Civilă şi Camera de Licenţiere). Conform prevederilor hotărârii Guvernului nr.314/2017 a fost pusă elaborarea şi prezentarea Guvernului spre aprobare a Metodologiei de calculare a tarifelor la serviciile prestate și a Nomenclatorului serviciilor prestate şi tarifele acestora.
Tot această hotărâre prevede că până la aprobarea Metodologiei de calculare a tarifelor la serviciile prestate de către Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice” și a noilor tarife calculate în baza acesteia, se vor aplica tarifele în vigoare la serviciile prestate de către persoanele juridice reorganizate.
Astfel, în perioada anilor 2017-2020 nu au fost revizuite și ajustate tarifele respective, fiind aplicat Nomenclatorul provizoriu, aprobat prin ordinul ASP, care nu reflecta situația actuală ce ține de activitatea operațională a ASP.
Conform Planului de acțiuni a Guvernului Republicii Moldova – 2020-2023, aprobat prin HG 636 din 11.12.2019, Cancelaria de Stat de comun cu ASP a elaborat iar Guvernul a aprobat HG 966 DIN 22.12.2020 cu privire la serviciile prestate de ASP.
Așadar, a devenit necesară stabilirea unei politici tarifare unice la calcularea tarifelor pentru toate domeniile de activitate întrunite în cadrul instituției nou formate și actualizarea tarifelor.
În scopul asigurării unei abordări unificate și a mecanismului eficient și transparent în stabilirea tarifelor rezonabile, prin Hotărârea Guvernului nr.966 din 23 decembrie 2020 a fost aprobată Metodologia unică pentru toate serviciile ASP, bazate pe estimarea costurilor și acoperirea cheltuielilor aferente procesului de acordare a serviciilor, dar în același timp pune în sarcina Agenției acoperirea tuturor cheltuielilor legate de prestarea serviciilor cu înlesniri și gratuite. Tarifele au fost implementate etapizat, timp de 6 luni, începînd cu 01.01.2021.
Costurile incluse sunt argumentate și corespund cheltuielilor reale de resurse ale ASP (materie primă, resurse umane, cheltuieli operaționale, utilaj, resurse informaționale, etc.).
Tarifele nu includ în sine nici o rată de rentabilitate. ASP este o instituție publică, are autonomie financiară și este finanţată din veniturile obținute din prestarea serviciilor. Toate mijloacele financiare acumulate pe parcursul unui an din veniturile obţinute din prestarea serviciilor ce depăşesc bugetul Agenţiei, sunt transferate în bugetul de stat.
Instituția menționează că cheltuielile pentru prestarea serviciilor ASP cu titlu gratuit sau cu înlesniri au constituit în 2019 – 97,5 mil. lei, iar în 2020 – 100,7 mil. lei.
În prezent mai multe servicii sociale sunt prestate în mod gratuit, iar la unele servicii tarifele au fost stabilite sub sine cost, diferența fiind acoperită din contul veniturilor obținute din prestarea serviciilor de urgență.
De exemplu, înregistrarea nașterii, decesului, eliberarea primului buletin de identitate, determinarea apartenenței persoanei la cetățenia RM se efectuează cu titlu gratuit.
Nomenclatorul actualizat prevede prestarea mai mult de 30 servicii cu titlu gratuit, beneficiarii fiind persoanele cu dezabilități, copiii rămaşi fără ocrotire părintească, veteranii de război, victimele traficului de fiinţe umane, persoanele care se află la întreținerea statului, donatorii voluntari de sânge, etc.
De asemenea, este stabilită o reducere de 50 la sută din tariful stabilit pentru mai multe servicii prestate în domeniul cadastrului.
Licitațiile în domeniul achiziționării blanchetelor și tehnologiilor de personalizare sunt organizate în Republica Moldova periodic, de regulă în fiecare 3-5 ani. Conform concursurilor anterioare, au fost procurate nu mai puțin de 1 500 000 de blanchete de pașapoarte.
De menționat, că toate achizițiile anterioare au fost organizate de către instituțiile de profil, cu excepția licitației din anul 2012. În anul 2012 a fost organizată licitația cu privire la achiziţionarea 1.500.000 carnete de paşapoarte. Această licitație a fost organizată, în premieră, nu de către o autoritate contractantă care achita toate costurile (Î.S. „CRIS „REGISTRU”), dar de către Ministerul Finanțelor care nu era beneficiarul blanchetelor și care nu a alocat nici un ban pentru licitație. Beneficiarii blanchetelor au fost ÎS „CRIS „Registru”, Biroul Migrație și Azil și Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene.
În rezultatul licitației, organizate de către Ministerul Finanțelor, compania „Gemalto” SA a devenit câștigătoare cu una din cele mai scumpe oferte. Preţul acceptat de către Ministerul Finanţelor a constituit 5,90 Euro pentru fiecare carnet de paşaport (pe cînd preţul minim propus de compania „Oberthur Technologies” a fost de 4,7 Euro). Diferența de preț între ofertele respective a constituit cel puțin 1 800 000 Euro.
Neavînd un temei legal conform legislației cu privire la achiziții, Ministerul Finanțelor a promovat spre aprobare Hotărîrea Guvernului nr.776 din 19.10.2012 prin care Întreprinderea de Stat „CRIS „Registru” a fost împuternicită să negocieze și obligată să semneze contractul cu cîștigătorul licitației, compania „Gemalto” SA. A fost un caz ieșit din comun în practica achizițiilor publice nu numai din Republica Moldova, dar, probabil, și alte țări. Pe acest caz a fost pornită o cauză penală care la etapa actuală se află la examinare de către instanțele de judecată.
De menționat, că la următoare licitație din anul 2017, organizată de către ÎS ”CRIS ”Registru” a cu privire la achiziţionarea carnetelor paşapoartelor cu cip integrat (1.500.000 carnete), cu aceleași cerințe tehnice față de carnete compania „Gemalto” SA a înaintat oferta cu prețul de 3,85 Euro pentru fiecare carnet de paşaport, ce a fost cu 2,05 Euro mai mult decît oferta „Gemalto” SA din anul 2012.
Această licitație și organizarea executării contractului a durat circa 3 ani. În toată această perioadă, datorită licitației Ministerului Finanțelor, Moldova risca să sisteze temporar eliberarea pașapoartelor din cauza insuficienței blanchetelor. Astfel, procedura licitației a avut loc în anii 2011-2012, contractul a fost semnat în 2013, iar prima livrare a fost efectuată la sfîrșitul anului 2014. Această situație denotă faptul că achizițiile în domeniul actelor de identitate trebuie să fie organizate din timp, pentru a preveni riscurile de stopare a activităților tehnologice și operaționale.
Începând cu anul 2014, anul în care a fost liberalizat regimul de vize pentru cetățenii Republicii Moldova în comunitatea europeană, anual în mediu se eliberau mai mult de 470.000 de pașapoarte, cu excepția anului 2020 din cauza declanșării pandemiei de Covid-19.
În prezent circa 1 000 000 de persoane – nu dețin niciun pașaport al cetățeanului Republicii Moldova (PA) valabil în Registru de stat al populației (RSP), dar anterior au deținut pașapoarte în RSP (indiferent, unul sau două).
Pe parcursul anului 2021 la peste 300 000 de pașapoarte (PA) expiră termenul de valabilitate.
Pe parcursul lunii iunie curent a crescut numărul actelor de identitate solicitate de populație, fiind eliberate 63 000 de pașapoarte. În perioada estivală această cifră poate fi și mai mare. În cazul epuizării stocurilor de blanchete conform estimărilor menționate, ASP ar trebui să suspende activitatea în luna septembrie 2021, așteptând când va fi finalizată o licitație sau altă.
Achiziționarea blanchetelor cu tehnologii de personalizare pentru actele de identitate din sistemul național de pașapoarte, permise de conducere și certificate de înmatriculare trebuia să fie organizată, inițial, în anul 2019. Dar decizia respectivă nu a fost luată de către ASP în anul respectiv. Ulterior, în anul 2020, au fost inițiate pregătirile pentru organizarea achizițiilor, însă totul a fost amânat din cauza declanșării pandemiei de Covid-19.
Luând în considerație necesitățile ASP, stocurile existente de blanchete în anul 2021, precum și estimările efectuate pentru perioada 2022-2023, procedura de organizare a achiziției publice a fost inițiată în anul 2021.
În cadrul inițierii procedurii de achiziții publice (prin scrisoarea ASP nr.01/1230 din 16.02.2021) de la Consiliul ASP a fost solicitată coordonarea preliminară a estimării resurselor financiare care vor fi alocate pe viitor în Bugetele ASP pentru anii 2022 și 2023, necesare pentru organizarea achizițiilor publice respective. Prin Procesul verbal al Ședinței Consiliului ASP nr.1 din 25.02.2021 a fost coordonată estimarea respectivă.
După coordonarea de către Consiliul ASP a estimării resurselor financiare a fost actualizat și Planul de achiziție pentru anul 2021, care prevede inițierea achizițiilor nu pentru anul 2021, ci pentru anii 2022-2023.
Astfel, achiziția respectivă a fost doar inițiată în anul 2021, fără alocarea mijloacelor financiare în Bugetul ASP pentru anul 2021. Nemijlocit achiziția va fi realizată în anii 2022-2023, cu alocarea sumelor necesare în Bugetele ASP pentru anii 2022 și 2023, necesare pentru realizarea contractului respectiv, încheiat în rezultatul licitației publice.
A fost stabilită clauza obligatorie contractuală privind modalitatea de efectuare a achitării costului achiziției, doar după producerea documentelor de către ASP.
Procedura de achiziție publică este organizată de către Grupul de lucru pentru achiziţii publice de bunuri, servicii şi lucrări din cadrul ASP, în conformitate cu prevederile Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice.
Suma estimativă a achiziţiei constituie 498 356 865 lei, fără TVA. Suma estimativă a achiziţiei a fost determinată conform analizei contractelor încheiate anterior şi a preţurilor existente stabilite în baza licitaţiilor anterioare pentru achiziţionarea bunurilor date.
Cifra de afaceri de minimum 525 milioane lei cumulativ pentru perioada din ultimii 3 ani în domeniul de activitate aferent obiectului achiziției, s-a stabilit în limitele prevăzute de art. 21 din Legea nr. 131/2015.
Nu toți operatorii economici pot participa la astfel de achiziții, deoarece blanchetele actelor de identitate pot fi confecționate doar de către companiile specializate din domeniul „Security Printing Industry” care confecționează bancnote, hîrtii de valoare și acte de identitate, dispunând de certificate ISO din domeniu: ISO 14298, ISO 27001 și ISO 27002. Tipografiile obișnuite (necertificate) și întreprinderile mici nu pot participa la licitații.
Obiectul achiziției a fost stabilit într-un singur lot, astfel încât să corespundă mai bine necesităților autorităţii contractante și diminuării riscurilor în atingerea scopului final: asigurarea cetățenilor Republicii Moldova, cetățenilor străini și apatrizilor cu acte de identitate din sistemul național de pașapoarte, permise de conducere și certificate de înmatriculare personalizate. Pentru argumentarea desfăşurării licitaţiei într-un singur lot, menţionăm că în procesul de demarare a procedurii nominalizate de achiziţie s-au examinat variantele posibile de divizare a procedurii pe loturi, astfel, fiind identificate mai multe riscuri iminente care ar putea crea situaţii nefaste de imposibilitate a asigurării cetăţenilor cu paşapoarte, permise de conducere și certificate de înmatriculare.
Licitația este una publică și internațională. Achiziția publică este desfășurată prin SIA „M-Tender”.
Anunțul de participare a fost publicat în Buletinul Achizițiilor publice la 29 aprilie 2021 – termenul a fost extins de 2 ori. Anunțul de participare a fost publicat mai tîrziu în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, deoarece publicarea în Jurnalul Oficial pentru țările non-UE este mai dificilă.
Pentru a asigura transparență în procesul de organizare a achizițiilor publice, la solicitare a societății civile, în grupul de lucru a fost antrenat reprezentantul asociației obștești „AGER”.
În Raportul de monitorizare nr.142 a conformității inițierii procedurii de achiziție publică, aprobat de Agenția Achiziții Publice, nu au fost reflectate careva abateri principiale. Totodată, toate neconcordanțele procedurale au fost înlăturate de către Grupul de lucru al ASP, despre ce a fost informată Agenția Achiziții Publice.
Operatorii economici care au solicitat documentația tehnică sunt: CertSign (România); Tipodirect (Moldova); Garsu Pasaulis (Lituania); Muhlbauer (Germania).
Ulterior, prin platforma M-Tender au fost depuse ofertele de la: CertSign (România); ANY Biztonsagi Nyomda Nyrt (Ungaria); Garsu Pasaulis (Lituania).
După etapă de depunere a ofertelor la 29 iunie 2021 Grupul de lucru pentru achiziții publice al ASP a calificat conform documentelor de calificare primul ofertant după prețul minim al ofertei (CertSign (România)) și a transmis propunerea tehnică către Departamentul Tehnologic al ASP pentru examinarea și prezentarea concluziilor referitor la corespunderea acestora cu cele solicitate în documentația de atribuire la licitație deschisă.