Compania ”Best Travel” a fost dată în judecată de mai multe agenții de turism.
Sectorul turismului abia începe să se ridice din genunchi după ce a înregistrat pierderi masive cauzate de pandemia de coronavirus care a dat peste cap toate planurile. Și parcă asta nu ar fi fost îndeajuns, colac peste pupăză, mai mulți operatori de turism din Republica Moldova au nimerit într-o încurcătură după ce au colaborat cu compania ”Mouzenidis Travel” (nume nou: Best Travel Operator), scrie kp.md
Directorii a zeci de agenții de turism sunt nevoiți să alerge prin instanțele de judecată pentru a-și întoarce banii, suma ridicânduse la nivelul a sute de mii de euro, bani pe care i-au pierdut după ce au avut o colaborare nereușită cu ”Mouzenidis Travel” (Best Travel Operator) și cu directoarea acestei companii, Ana Colța, încă în perioada când agenția acesteia era doar o reprezentanță a companiei grecești ”Mouzenidis Travel”.
Cum au dispărut banii – de ce se plâng mai mulți operatori de turism
”Noi, subsemnatele companii de turism, vă rugăm să luați în considerare și să verificați legalitatea acțiunilor administrației operatorului de turism SRL Best Travel Operator (fostul Mouzenidis Travel) (director Ana Kolța). Această companie a încasat sume uriașe, adică avansuri de sute de mii de euro (până la 17.03.2020) pentru vacanțele din vară 2020, în Grecia. Îna cea perioadă, din cauza restricțiilor impuse de pandemie aceste vacanțe nu au mai avut loc, iar compania și-a reluat activitatea abia în vara anului 2021, când această companie a propus o schemă de rambursare a avansurilor foarte asemănătoare cu o schemă piramidală, privându-ne de posibilitatea de a folosi datoria pentru a plăti pachetele turistice actuale”, se arată într-un apel către autorități, semnat de 11 companii de turism care se declară ”victime ale situației”.
Ce răspuns a oferit Ana Colța, directoarea ”Best Travel Operator”
„Stimați colegi, după ce am discutat cu dumneavoastră despre utilizarea avansului, vă propunem următoarea formulă de recuperare:
Din prețul net al unei noi cereri:
- pana la 1000 euro – calcul 50 euro
- 1001-2000 euro – 100 euro fiecare
- Din 2001 euro și peste – 150 euro fiecare.”
Iată o astfel de schemă. Adică, pentru a returna banii, la fiecare 50 de euro din acele zeci la sute de mii pe care Best Travel Operator le datorează, compania afectată trebuie să rezerve un nou pachet turistic de până la 1000 de euro în … Best Travel Operator.
În ciuda datoriilor uriașe, Mouzenidis Travel și-a continuat activitățile pe piața turistică din Moldova sub noul nume Best Travel Operator. Adevărat, mai târziu a suspendat oficial activitățile.
Anunțul despre schimbarea numelui a fost publicat din nou pe Facebook pe 10 mai 2022. În același timp și ofertele de călătorii în Turcia.
În apelul lor către autorități, operatorii de turism afectați menționează că ”Anna Kolța, directoarea companiei Best Travel, fiint membru al comisiei de economie din parlament, a putut influența adoptarea în februarie-martie 2022 a unui moratoriu privind restituirea datoriilor până la 30.09.2022, după care a anunțat rapid încetarea activităților și anularea rezervărilor”, a declarat agenția de turism afectată într-un apel către autoritățile competente.
„Vă informăm prin prezenta că Best Travel Operator intenționează să-și suspende activitățile pentru o perioadă nedeterminată. Din acest motiv, zborurile charter și cu autobuzul sunt anulate în unele direcții. În consecință, nu ne vom putea îndeplini în totalitate obligațiile”, au spus agențiile de turism în apelul lor.
Menționăm că pachetele de călătorie pentru care s-au încasat avansuri au constat dintr-o cameră de hotel în Grecia, asigurări medicale, servicii de transport – care de fapt nu au fost organizate și plătite (autobuzul costă aproximativ 65-80 de euro/persoană pentru un bilet dus-întors) – și comisioane de agenție de turism. Administrația acestei companii nu numai că nu returnează banii plătiți acesteia – pentru asigurare, transport și comision, – administrația operatorului de turism Best refuză să prezinte documente justificative, unde și când au fost cheltuite aceste fonduri.
Din cauza activităților acestei companii, zeci de operatori de turism din Moldova au avut de suferit, iar pagubele sunt enorme. Având în vedere informațiile că administratorul Anna Kolța are pașaport de cetățean român, aceasta poate părăsi teritoriul Republicii Moldova pe perioadă nedeterminată. În baza celor de mai sus, solicităm autorităților competente să ia măsuri pentru prevenirea acțiunilor ilegale pentru a acorda timp justiției să ia decizii.
Facem apel la autoritățile competente să inițieze un caz, să desemneze o anchetă, să desemneze o inspecție a activităților companiei Best Travel Operator pentru a identifica informații despre unde și când a dispărut o sumă uriașă de bani. Noi, la rândul nostru, suntem obligați să rambursăm costurile turiștilor în calitate de consumator final al produsului turistic”, se arată în apelul a 11 companii de turism.
Pe lângă apelul semnat de 11 companii afectate, fiecare agenție de turism a intentat un proces de judecată.
Compania Best Travel Operator a obținut deja acte de faliment pentru a fi luate în considerare în instanță. Prima întâlnire este programată pentru 24 august 2022, după cum reiese din informațiile de pe site-ul oficial al instanței.
Ce spun administratorii agențiilor de turism afectate
Ambasador Tur
Aceasta firma nu și-a îndeplinit obligațiile fata de firma noastră și turiștii noștri – ne datorează peste 100 de mii de lei. În timpul pandemiei, am transferat bani pentru vacanțe în Grecia, dar nu am primit nici vacanțe, nici bani. Prognoza noastră este tristă – Best Travel Operator va fi închis și banii noștri vor dispărea. Din câte știm, peste 20 de companii din Moldova au avut de suferit de pe urma celui mai bun operator de turism (fostul Mouzenidis Travel), iar valoarea datoriei către toate agențiile de turism este deja de peste 250.000 EUR.
Vitalie Baranov, directorul companiei de turism Easy Travel (Comvitav Travel Agency SRL):
”Nu se știe dacă ne putem recupera banii. Aceasta este o pierdere uriașă pentru noi. Returnăm datorii clienților noștri din propriul nostru buzunar. În prezent, depunem un proces împotriva Best Travel Operator (fost Mouzenidis Travel) în instanță. Ținând cont de situația legată de pandemie, COVID 19 și pentru a îndeplini condițiile contractuale cu clienții noștri, Comvitav Travel Agency SRL a acceptat toate condițiile propuse de Mouzenidis Travel SRL (Best Travel Operator) pentru eliberarea pachetelor de călătorie către clienți. de sărbători, dar până la sfârșitul anului 2021, operatorul Mouzenidis Travel SRL nu a vrut să rezolve problema, nici nu a vrut să plătească datoria, deși Comvitav SRL a cerut constant să rezolve problema în această perioadă. În prezent, datoria către societatea noastră este de 48165,23 lei.”
Olga Rudenko, ”Turistik”, Bender
”Ca parte a acordului dintre compania noastră și Mouzenidis Travel SRL, a fost făcută o rezervare pentru un tur în Grecia pentru două persoane la Hotelul Bomo Bellagio Chalkidiki-Kassandra din 06.06.2020. Mouzenidis Travel a emis o factură prin care solicita plata 100% pentru acest tur în valoare de 532 euro, care la data plății la tariful comercial era de 10321 lei. Contul a fost plătit. Dar din cauza pandemiei, călătoria a devenit imposibilă. În astfel de cazuri, când contractul este reziliat înainte de începerea călătoriei, costul integral al serviciilor nefurnizate turistului este returnat clientului. Până în prezent, Mouzenidis Travel (renumită SRL „Best travel”), reprezentată de Anna Kolța, nu și-a îndeplinit obligațiile de a furniza turul de mai sus și nu a furnizat nimic în schimb, fondurile nefiind returnate.”
Ludmila Romah, SRL „Renome-Plus”, Chișinău
”Numeroase cereri de rambursare cel puțin parțială a datoriei (peste 300 de mii de lei) către administratorul companiei Best Travel Operator nu au dat rezultate, Anna Kolța nu a mers la negocieri, dictându-și propriile, unilaterale, condiții de prelungire a termenelor rambursarea datoriilor. În ianuarie 2022 am mers în instanță pentru recuperarea creanței (momentan cazul este în discuție, dar nu a fost încă o singură ședință de judecată). De asemenea, ne-am adresat instanțelor de judecată cu cerere de garantare a creanței (pentru a sechestra bunurile societății până la luarea deciziei definitive privind cazurile de colectare a creanțelor) – însă instanța nu a văzut „cât de critică este situația” și a considerat că această extremă măsura nu a fost pentru acest caz. La câteva zile după decizia instanței de a refuza arestarea bunurilor Best Travel Operator, administrator Anna Kolța (reprezentata de avocata ei Daniela Moraru) a depus actele de faliment al societații la aceeași instanța concomitent cu lichidarea societații. Deja de trei ori acest pachet de documente a fost respins de instanță, ceea ce nu împiedică să-l completeze din nou și să introducă un proces de faliment împotriva companiei”.
Sursa: kp.md