Începând de astăzi, Republica Moldova intră în stare de urgență pentru încă 60 de zile. Parlamentul a votat instituirea acesteia la ultima ședință. Deputații PAS au votat pentru prelungirea stării de urgență pentru încă 60 de zile. Fracțiunea BCS nu a fost prezentă în sală, iar deputații de la Șor au spus că se abțin de la vot.
Potrivit proiectului, pe perioada stării de urgență, Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova va emite dispoziții în vederea punerii în executare a următoarelor măsuri:
1) instituirea unui regim special de intrare și ieșire din țară;
2) stabilirea regimului special de folosire a spațiului aerian;
3) instituirea unui regim special de circulație pe teritoriul țării, inclusiv în ceea ce privește circulația și controlul mărfurilor;
4) expulzarea de pe teritoriul țării a persoanelor a căror prezență poate afecta asigurarea ordinii publice și securității statului;
5) evacuarea provizorie a cetățenilor din zonele ce prezintă pericol pentru viață și asigurarea obligatorie a acestora cu locuri de cazare permanentă sau provizorie
6) alocarea mijloacelor financiare pentru punerea în aplicare a dispozițiilor Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova, în caz de necesitate;
7) stabilirea unui regim special de lucru pentru agenții economici și instituții publice, soluționarea altor chestiuni privind activitatea acestora, necesare pentru desfășurarea lucrărilor de salvare-deblocare și a altor lucrări de neamânat;
8) interzicerea desfășurării adunărilor, manifestațiilor publice și a altor acțiuni de masă;
9) interzicerea creării și activității formațiunilor paramilitare ale persoanelor aflate pe teritoriul statului;
10) dispunerea, la necesitate, a raționalizării consumului de alimente și de alte produse de strictă necesitate;
11) dispunerea, în caz de necesitate, a sistării temporare a livrării gazelor, energiei electrice și apei potabile;
12) adoptarea deciziilor necesare pentru întreprinderea unor acțiuni rapide de asigurare cu gaze naturale, energie electrică și alte surse energetice, inclusiv prin derogare de la prevederile normative;
13) coordonarea activității mijloacelor de informare în masă privind:
a) informarea populației despre cauzele și proporțiile situației excepționale, despre măsurile întreprinse pentru prevenirea pericolului, lichidarea urmărilor acestei situații și pentru protecția populației;
b) familiarizarea populației cu regulile de comportare în timpul situației excepționale;
c) introducerea unor reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicații, combaterea dezinformării, a știrilor false și a discursului de ură;
14) interzicerea demisiei lucrătorilor, cu excepția cazurilor prevăzute de actele normative pentru această perioadă;
15) modificarea procedurii de numire în funcție și de destituire a conducătorilor agenților economici și ai instituțiilor publice;
16) implicarea cetățenilor pentru prestări de servicii în interes public, în condițiile legii;
17) efectuarea, în modul stabilit de lege, a rechizițiilor de bunuri în scopul prevenirii și lichidării consecințelor situațiilor care au impus declararea stării de urgență;
18) efectuarea acțiunilor necesare pentru protecția infrastructurii critice, precum și pentru asigurarea securității cibernetice;
19) efectuarea altor acțiuni necesare pentru prevenirea, diminuarea și lichidarea consecințelor care au provocat starea de urgență;
20) întreprinderea măsurilor necesare pentru gestionarea fluxurilor migraționale;
21) accesarea și gestionarea asistenței internaționale pentru durata stării de urgență.
Dispozițiile Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova sunt obligatorii și executorii pentru conducătorii autorităților administrației publice centrale și locale, ai agenților economici, ai instituțiilor publice, precum și pentru cetățeni și alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.
Toate dispozițiile emise de Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova intră în vigoare în momentul emiterii.